Font

Vi sa velkommen til 141 nye kolleger i 2023. Turnover inkluderer alle som sluttet uavhengig av grunn.

6,6 %

Turnover

6

Lærlinger

9

Traineer

71 %

Fagorganiserte

96,75 %

Lønnsforhold kvinner/menn

2022: 96%

2022: 22,1%

23 %

Kvinneandel

Det er ingen ansatte med ufrivillige deltid i organisasjonen.  

1 286

50

Antall ansatte

Antall deltidsansatte

Dette er lavere enn i 2022, da var tallet 3,2. Tallet inkluderer også leverandører.

*Personskader med fravær per million arbeidstimer

1,5*

H1

Dette er lavere enn i 2022, da var tallet 4,5. Dette er under konsernmålet på 5. Tallet inkluderer også leverandører.

*Personskader med og uten fravær per million arbeidstimer

H2

4,4*

Font

Dette er 0,9 prosent lavere enn i 2022, men høyere enn konsernmålet på 4 %.

4,2 %

Sykefravær

3

Varslene ble håndtert i tråd med rutiner og er avsluttet.

Antall varslinger

Våre medarbeidere

Eidsivakonsernet jobber for en bedriftskultur som er mangfoldig, utviklende og stimulerende for alle medarbeidere. Vi skal være et konsern som ivaretar ansatte gjennom hele yrkeskarrieren, og sørger for kompetanseutvikling og tilrettelegging i forhold til livsfase.

Interior design, Comfort, Gesture, Smile

Positiv utvikling i skadestatistikken

Eidsiva har hatt en positiv utvikling i skadestatistikken det siste året. Særlig gjelder dette H1, frekvensen for fraværsskader. Andelen fraværsskader er redusert fra 71% i 2022 til 34% i 2023. Frekvensen for alvorlige hendelser (HØYPO) er også redusert, fra 3,2 i 2022 til 1,0 i 2022. I 2023 er det registrert fire hendelser som er kategorisert som HØYPO, og ingen av disse resulterte i personskade.

H2, arbeidsskader uten fravær, på 4,4 er bedre enn måltallet på 5,0, men er på samme nivå som utgangen av 2022. I oktober 2023 var H2 på rekordlave 2,9, men med sju hendelser med skade i årets siste to måneder ble det en markant økning i frekvensen.

Tenner gnisten med personlig utvikling og forretningsforståelse

GNIST er et utviklingsprogram som er åpent for alle medarbeidere i Eidsiva og Hafslund. Programmet går over ett år og består av seks samlinger pluss en studiereise.

Gnist er bygget opp rundt to viktige tema, personlig utvikling og strategi-, teknologi- og forretningsforståelse. Innen personlig utvikling jobber deltagerne med sin effekt på andre gjennom blant annet å styrke sine retorikk- og kommunikasjonsegenskaper. Dette skjer gjennom trening i læringsgrupper og oppfølging av egen coach.

Når det gjelder å styrke deltakernes kunnskap og forståelse av Eidsiva og Hafslunds forretning jobber deltagerne med temaer som strategi og innovasjonsmetode. På alle samlinger møter deltagerne dyktige foredragsholdere fra anerkjente miljøer både i Norge og utlandet.

I 2023 reiste deltagerne på studietur til Brüssel og Berlin for å lære om EU og unionens arbeid med fornybar energi og energiomstilling. I Berlin møtte deltagerne også ulike teknologimiljøer og organisasjoner. Utviklingsprogrammet GNIST avsluttes med at læringsgruppene besvarer en case som handler om mulige nye satsningsområder for konsernene.

GNIST skal være en unik mulighet til å bli bedre kjent med seg selv, med bransjen vår og få et nettverk på kryss og tvers av Eidsiva og Hafslund.

Minignist for de minste ble en suksess

Minignist, arrangert fra 26. til 28. februar 2023 i Drivkrafthuset på Hamar, ble organisert som vår egen «pop-up SFO» for barn av ansatte i Eidsivakonsernet. 22 barn brukte tre dager av vinterferien i våre lokaler, hvor de deltok i kreative aktiviteter, dans, ballspill og eksperimenter.

Minignist ble blant annet ledet av sju aktivitetsledere fra Helse og oppvekst VG2 på Storhamar VGS. Initiativet ble tatt for å lette hverdagen for foreldre og samtidig gi barna en mulighet til å bli involvert i Eidsivas virksomhet. I tillegg fikk barna anledning til å bli kjent med andre barn og få innsikt i hva mamma og pappa jobber med.

Aktivitetene under Minignist inkluderte blant annet gruppearbeid med å lage fremtidens drømmeby sammen med Eidsiva Vekst, hvor barna ble utfordret på miljøspørsmål og tankevekkende dilemmaer. Barnas engasjement og perspektiver på miljøutfordringer er verdifulle, og var ikke ulike Eidsivas egne bærekraftvurderinger.

Barna fikk også utforske foreldrenes arbeidsplass. Aktivitetene varierte fra lek og moro til pedagogiske opplevelser pluss besøk på Eidsiva Bioenergi og Vitensenteret, der barna fikk gjøre eksperimenter og prøve seg på koding. Det ble meget positivt mottatt at Eidsiva, som arbeidsgiver, tok initiativet til Minignist. Ved å bli mer kjent med hverandre skaper vi tryggere relasjoner mellom oss som jobber sammen. Slik bygger vi et sterkere fellesskap.

Foreldrene til barna som deltok, ga arrangementet 4,8 av 5 poeng i score. Foreldrene uttrykte at tiltaket ikke bare var en positiv opplevelse for barna, men også en støtte i hverdagen for de ansatte. Flere la til at det var positivt at arbeidsgiver engasjerte seg i jobb-hjem-balansen, og innsatsen til VGS-elevene som fungerte som aktivitetsledere ble berømmet.

Young Ones

– et nettverk på tvers

Vi satser på våre unge pådrivere. Nettverket Young Ones er en arena hvor ansatte i alderen 20-35 år kan møtes på tvers av konsernet. 

Young Ones består av nærmere 370 unge talenter fra hele konsernet. Nettverket er til for sosialt fellesskap, karriereutvikling og relasjonsbygging på tvers av selskaper og avdelinger. Blant aktiviteter gjennomført i 2023 er idrettsarrangementer, julebord, sommerfest, afterworks og spennende foredrag.

I arbeidet om å bli en av landets mest attraktive arbeidsplasser, er det viktig å være på for morgendagens arbeidstaker. Young Ones Eidsiva bidrar til å skape engasjement internt, og er samtidig et viktig verktøy for rekruttering og merkevarebygging. 

«Som nyansatt i Eidsiva var jeg spent, men også litt nervøs. Hvordan ville det bli å bli en del av et etablert team? Ville jeg finne min plass? Heldigvis ble jeg raskt tatt imot med åpne armer, og en av de viktigste grunnene til det var Young Ones, konsernets egen nettverksgruppe for ansatte under 35 år.

Young Ones er en møteplass for alle oss som er yngre i organisasjonen, et sted hvor vi kan bli kjent med hverandre, dele erfaringer og lære av hverandre. Gruppen arrangerer regelmessige sosiale arrangementer, faglige workshops og foredrag, og det er alltid rom for en uformell prat over en kopp kaffe. Gjennom gruppen har jeg møtt mange hyggelige og inspirerende mennesker som har hjulpet meg å bli bedre kjent med selskapet og kulturen her.

En av de beste tingene med Young Ones er at det er en inkluderende og uformell gruppe. I tillegg til å være en aktiv deltaker i Young Ones, har jeg også hatt gleden av å bli valgt inn i gruppens styre. Dette gir meg en unik mulighet til å bidra til å forme gruppens fremtid og til å sikre at den fortsetter å være en verdifull ressurs for alle nåværende og fremtidig unge ansatte i Eidsiva.»

Joachim Vangen Skogheim

Font

Mellom
20 – 35 år?

Ung
drivkraft

Nettverks-
bygging

Young Ones

Facial expression, Flash photography, Forehead, Chin, Smile, Eyebrow, Jaw, Iris, Gesture, Collar
Font

Mellom
20 – 35 år?

Ung
drivkraft

Nettverks-
bygging

Young Ones

Dress shirt, Material property, Smile, Outerwear, Hairstyle, Neck, Sleeve, Collar, Eyelash

Game Changer.

Eidsiva vil være en game changer i bransjen og en pådriver for nye løsninger, som kan skape endring og utfordre det kjente. Høsten 2023 gikk vi i gang med en rekrutteringsprosess ingen har sett før. Vi stilte ingen krav til formelle papirer eller jobb-CV, og var kun på utkikk etter gamere som var gode på å tenke nytt og annerledes. 450 søknader kom inn og vi står nå igjen med fire Game Changere som skal jobbe på tvers i organisasjonen for å drive frem innovasjon, kreativitet og nye løsninger.

Smile, Outerwear, Sleeve, Window, Gesture, Eyewear

Påkobla 2023

Påkobla er Eidsivas helt egne dag for alle nyansatte i konsernet. I 2023 samlet vi over 130 nyansatte for å ønske dem velkommen på best mulig måte. Her fikk de mulighet til å møtes på en uformell måte, dele kunnskap på tvers og bygge nettverk. Slik skaper vi et sterkere fellesskap, tilrettelegger for god samhandling og bygger kjennskap til både selskapet og bransjen.

PÅkobla 1

PÅkobla 2

PÅkobla 3

PÅkobla 4

PÅkobla 5

Font

Mellom
20 – 35 år?

Ung
drivkraft

Nettverks-
bygging

Young Ones

Dress shirt, Material property, Smile, Outerwear, Hairstyle, Neck, Sleeve, Collar, Eyelash

Resultater fra organisasjonsmålingen

Et av de strategiske målbildene til Eidsivakonsernet er å være en av Norges mest attraktive arbeidsplasser. Da er det viktig for oss å måle om vi er på rett vei. De siste par ukene før påske gjennomførte vi derfor en ny runde med organisasjonsmåling i konsernet. Som sist har hele 91% av dere har satt av tid til å gi oss en tilbakemelding om hvordan arbeidsplassen og arbeidshverdagen vår – tusen takk for det!

Vi måler jobbengasjement, det vil si om vi gjør de riktige tingene for å styrke kulturen og oppnå målene våre. Og vi måler det interne omdømmet (eNPS), det vil si i hvilken grad vi som medarbeidere vil anbefale arbeidsplassen vår til andre. Begge disse to tingene viktige drivere for å skape en god og attraktiv arbeidsplass.

Engasjementscoren er på 4,0, opp fra 3,9 ved siste måling. Det interne omdømmet (eNPS) er på 21, opp fra 12 ved forrige måling. Et av de strategiske målbildene til konsernet er å være en av Norges mest attraktive arbeidsplasser. Derfor er jeg veldig glad for å se en styrking av denne faktoren og vårt interne omdømme.

Jeg er glad for at så mange har svart, for det gir oss et godt grunnlag for å jobbe med resultatene – både det vi skal forsterke og fortsette med, og der vi kan bli bedre, men jeg er også veldig glad for å se at vi har en god utvikling på mange områder på tvers av konsernet.

HMS er fortsatt den driveren som får høyest score – det er viktig og bra, fordi sikkerheten og arbeidsmiljøet til våre medarbeidere er det viktigste vi jobber med. Ansatte i Eidsiva-konsernet oppgir også at det er meningsfylt å jobbe her og at forholdet til nærmeste leder er godt.

Det er gode resultater, fordi både meningsfullhet og en god leder-medarbeiderrelasjon er grunnleggende for både trivsel, mestring og prestasjoner.

Vi har en overordnet og felles konsernstrategi som peker ut retningen for konsernet frem mot 2030. Her ser vi av tilbakemeldingene deres at vi fortsatt kan bli bedre på å kommunisere den og hvordan vi jobber for å realisere den. Det skal vi jobbe med videre framover!

Drivkrafthuset

– en aktivitetsbasert arbeidsplass

Konsernet har gjennom året jobbet med utformingen av Konsernets nye hovedkontor, Drivkrafthuset. Brukerinvolvering har vært viktig i utformingen og det har vært avholdt flere brukerverksteder for å sikre innspill og involvering av ansatte. Bygget er utformet slik at ansatte har stor valgmulighet og fleksible løsninger, og kan velge arbeidsplass ut fra arbeidsoppgaver som skal løses eller hvilke kolleger en samhandler med. Gjennom aktivitetsbasert arbeid legger konsernet til rette for større grad av samarbeid på tvers både mellom fagmiljøer, men også på tvers av virksomhetsområder.