Font

Støtter mangfold og glede

Eidsiva er et selskap som er, og har som et klart mål å være en viktig samfunnsaktør. Vi ønsker gjennom vår sponsorvirksomhet å bygge synlighet, og bidra til å skape forbilder for barn og unge voksne. Derfor har Eidsiva en lang historie på å sponse lag og foreninger, og løpende aktivitet for barn og unge. I dag ser du Eidsiva-logoen på ca 36 000 drakter på Innlandet.

I tillegg til sponsing av barn og unge, har konsernet også sponsorsamarbeid med kommersielle aktører innen toppidretten, og vi samarbeider med Norges Skiskytterforbund, HamKam Fotball, Vålerenga Elite, Vålerenga Kvinner, Lillehammer Ishockey, Storhamar Hockey, Storhamar Håndball og Elverum Håndball. Disse klubbene gir Eidsiva en god synlighet, og er en del av den totale merkevarebyggingen. I tillegg til dette er sponsorlaug en viktig arena for B2B, særlig verdifullt er dette for virksomhetsområdene Eidsiva Bioenergi og Eidsiva Bredbånd.

Samarbeid med idrett og kultur har som mål å styrke merkevaren Eidsiva og selskapets omdømme. I tillegg skal sponsorvirksomheten understøtte selskapets kommersielle aktiviteter. Sponsorvirksomheten skal bidra til lojalitet og økt forståelse for Eidsivas virksomhet, knyttet til investeringer innen nye energiprosjekter, fiber, nettutvikling, og videre konsolidering.

Samarbeid med Mental Helse Ungdom

Eidsiva er på lag med Mental Helse Ungdom, og har de siste tre årene støttet deres viktige arbeid med barn og unges psykiske helse. I årets julekampanje satt vi lys på det å være en god lagspiller og spre lys hos de som kjenner på mørket.

På lag med samfunnet

Elvia-fondet gir støtte til lag, foreninger, stiftelser og organisasjoner i Oslo, Innlandet og Viken som ønsker å gjøre noe for barn og unge, samt for miljøet. Som en del av samfunnsrollen vår ønsker vi å spille på lag med foreninger og organisasjoner som har gode idéer til prosjekter og lavterskeltilbud til barn og unge. Vi ønsker å bidra til økt inkludering samt å støtte grupper som lett kan havne utenfor, uansett årsak. Elvia-fondet hjelper dermed barn og unge med fokus på inkludering, psykisk helse, bærekraft og miljø i lokalsamfunnet, alle kan søke om økonomisk støtte fra Elvia-fondet.

I 2022 fikk 27 søkere støtte fra Elvia-fondet på til sammen 1 million kroner.  

Her er de som har fått støtte fra Elvia-fondet

Ingeniører Uten Grenser (IUG) Norge er en ideell organisasjon som jobber for at teknologi og ingeniørkompetanse skal bidra til en mer bærekraftig og rettferdig verden. Gjennom en rekke prosjekter verden rundt bidrar IUG Norge til at mennesker får dekket grunnleggende behov som vann, energi og helt sentral infrastruktur. Ved å dele teknologikompetanse med mennesker og lokalsamfunn som rammes hardest av klimaendringer bidrar IUG til konkrete klimaløsninger i bistandsprosjekter. Prosjektene er forankret i lokale behov og fremmer bærekraftig teknologi der løsninger eies og driftes videre i lokalsamfunnet.


Elvia ønsker gjennom samarbeidet å synliggjøre seg som en aktiv støttespiller for teknologisk bistand, engasjere våre egne medarbeider og bidra til utvikling av IUG Norge som organisasjon

Som stolt samarbeidspartner til har vi også i 2022 bidratt til humanitær ingeniørinnsats i prosjekter verden over. Ansatte har i tillegg bidratt på IUG sin Innovasjonsdag på Kuben videregående skole og sammen med IUG arrangert et ‘Missing Maps’ for kollegaer i Elvia. Ved å være med på denne internasjonale kartdugnaden har vi bidratt til at kartdata finnes, der humanitære katastrofer rammer og effektiv nødhjelpsrespons trengs. Vår Missing Maps innsats bidro til at et område i Chad nå har kart over bygninger og veier. Noe som er viktig både for hjelpearbeid i akutte kriser og for langsiktig utviklingsarbeid.

Ingeniører Uten
Grenser (IUG)

For å kunne løse fremtidens utfordringer , være nytenkende og sørge for en bærekraftig utvikling er det viktig å satse på de unge.


Vi ønsker å stå frem som en bevisst samfunnsaktør med fokus på innovasjon og digital inkludering Gjennom samarbeidet med Ungt Entreprenørskap støtter vi opp om kreativitet, nytenkning, digital inkludering og innovasjon på en bærekraftig måte.


Elvia er samarbeidspartner med Ungt Entreprenørskap i Innlandet, Viken og i Oslo. Samarbeidet innebærer blant annet en støtte gjennom samarbeid og deltakelse med våre folk på arrangementer i regi av Ungt Entreprenørskap, og at vi sikrer at UE kan jobbe godt med lærere og elever og inspirere unge til å tenke nytt og skape verdier.


Gjennom samarbeidet med lærere i skolen, har samarbeidsavtalen vært med på å gjøre en forskjell for tusenvis av elever og det er flott at Elvia kan være med å bidra til det.


Ungdommene får hjelp til å starte opp bedriftene sine, og de skal under noen måneder utarbeide både mål og strategier, produkter og markedsføring og ikke minst selge inn ideer og produkter. Noen går videre til fylkesmesterskapet i ungdomsbedrift, der de kjemper om plassen videre til norgesmesterskap.Det er inspirerende å møte engasjerte elever som er nysgjerrige, vi er stolt samarbeidspartner som heier på de unge!

Ungt Entreprenørskap og Elvia 

Performing arts, Blue, Purple, Hat, Entertainment

Treffer blink sammen med skiskytterne

Eidsiva inngikk i 2020 et spennende sponsorsamarbeid med det norske skiskytterlandslaget. Avtalen sikrer Eidsiva god nasjonal synlighet samtidig som utøverne er gode ambassadører for sin idrett og det Eidsiva ønsker å stå for.

De siste årene har vi, sammen med Norges Skiskytterforbund, knyttet sammen flere av våre innsatsområder. Psykisk helse er en av disse og fjorårets julegave fra Eidsiva gikk til Mental Helse Ungdom. Samtidig ble det laget en film med skiskytter Johannes Dale-Skjevdal for å løfte frem temaet og samarbeidet.

I tillegg til at utøverne er gode ambassadører for sin egen idrett, våre merkevarer og Eidsivas verdier, er logoeksponering en viktig del av avtalen. Eksponeringen øker kjennskapen til Eidsiva-merkevaren, som igjen bidrar inn i arbeidet med å nå Eidsiva-konsernets strategiske mål.

Eidsiva er stolte over samarbeidet med skiskytterlandslaget, og ser mange muligheter til både interne og eksterne aktiviteter.

ELVIAFONDET

23 søkere fikk til sammen 1 million kroner

Kongsvinger og omegn rideklubb

Elvia-fondet gir støtte til lag, foreninger, stiftelser og organisasjoner i Oslo, Innlandet og Viken som ønsker å gjøre noe for barn og unge, samt for miljøet.

Som en del av samfunnsrollen vår ønsker vi å spille på lag med foreninger og organisasjoner som har gode idéer til prosjekter og lavterskeltilbud til barn og unge. Vi ønsker å bidra til økt inkludering samt å støtte grupper som lett kan havne utenfor, uansett årsak. Elvia-fondet hjelper dermed barn og unge med fokus på inkludering, psykisk helse, bærekraft og miljø i lokalsamfunnet, alle kan søke om økonomisk støtte fra Elvia-fondet.

I 2023 fikk 23 søkere støtte fra Elvia-fondet på til sammen 1 million kroner.


Her er de som har fått støtte fra Elvia-fondet

Ansvarlig produksjon av Eidsivas arbeidsklær i Bulgaria

Eidsivas arbeidsklær blir produsert i den bulgarske byen Plovdiv, som er Bulgarias eldste by.

Den nye Fabrikken «Gustav»

I landsbyen Rakovski ligger det en fabrikk som kalles for «Gustav», som er oppkalt etter grunnleggeren av det svenske selskapet Tranemo, som gjennom 90 års virksomhet har vokst til et internasjonalt arbeidsklærkonsern. Tranemo har overtatt fabrikken 100 prosent og har kommet i gang med renovering og utbedringer av fabrikken, blant annet med større vindusflater.

Gustav-fabrikken skal bygges på og utvides betydelig, produksjonsarealet blir doblet og det blir nytt lager og kantine. Det gir de samme fasilitetene og arbeidsforholdene som på SVEA-anlegget. Dette er planlagt å være ferdig neste sommer.

Den gamle fabrikken «SVEA»

Fabrikken, som ligger i landsbyen Perushtitsa, er modernisert og etterisolert. Fabrikken ble drevet i 20 år av Michael (DK) og Brita (S). Tranemo har også overtatt deres eierandeler, og eier nå hele fabrikken.

Her er det renovert og satt opp nye fasader for økt isolering mot varme og kulde. Samtidig som det er satt opp nye solcellepaneler på fabrikkens tak som dekker varme og kjøling. Det er også brukt støydempende materialer i taket som gir stor effekt i sysalen.

De tidligere deleierne Michael og Brita bor fortsatt i Bulgaria, hvor Brita blant annet har arrangert «økonomikurs» for bedre forståelse rundt egen lønn og økonomi, slik at lønnen til arbeiderne ikke blir brukt opp på få dager.

Automotive parking light, Motor vehicle, Wheel, Car, Sky, Building, Tire, Van, House
Motor vehicle, Automotive design, Building, Product, Lighting, Table, Customer, Floor

Satser på bærekraft

Overskuddsstoff blir samlet opp og brukt i andre plagg som for eksempel jakker. Dette er for å maksimere utnyttelsen av materialene og er viktig fordi det er miljøvennlig og bærekraftig. Tranemo Norge er sertifisert som Miljøfyrtårn. Blant annet velger de mer miljøvennlige transportformer som gir lavere utslipp. God logistikkplanlegging og bruk av fellestransportløsninger minimerer også miljøpåvirkningen av transport.

Hvorfor?
- Vi fant veldig raskt en god tone med både ledere og utøvere i skiskytterforbundet. De er jordnære og nedpå. Det er ingen stjernenykker eller divaer der. Selv om de er gullgrossister og verdens beste i sin idrett er de tilgjengelige for oss som samarbeidspartner, og de bidrar aktivt til at samarbeidet skal fungere, sier Hoelseth.

At TV-rettighetene til skiskyting ligger hos NRK og TV2 var også avgjørende for valget.
- Det internasjonale skiskytterforbundet har en avtale som sørger for at skiskyting helt frem til 2030 går på åpne tv-kanaler slik at alle har muligheten til å følge med på mesterskap og verdenscup. I forhold til synligheten for Eidsiva og Elvia betyr dette veldig mye, og det gir oss en helt annen kommersiell verdi enn om sendingene hadde gått på betal-kanaler, sier Hoelseth.

Generalsekretær i Norges Skiskytterforbund, Morten Aa. Djupvik er glad for samarbeidet med Eidsiva.

Eidsiva er på veg inn i sin fjerde sesong som samarbeidspartner av skiskytterlandslaget. Valget av sponsorat har gitt Eidsiva og Elvia betydelig økt kjennskap som merkevare

- I takt med at Eidsiva-konsernet har vokst betydelig de siste årene ønsket vi et nasjonalt sponsorat. Noe som alle ansatte i konsernet kan samles rundt og heie på. Vi hadde mange alternativer, men valget falt etter hvert naturlig på de norske skiskytterne, sier leder for merkevare og sponsorvirksomheten, Vibeke Hoelseth.

- Et kommersielt verdivalg

Høy kommersiell verdi og utøvere som opptrer i tråd med Eidsivas verdier danner grunnlaget for samarbeidet med Norges Skiskytterforbund.

« Eidsiva er et stort nasjonalt selskap med et viktig samfunnsoppdrag. De representerer noen verdier, og muligheter innenfor et område som vi ønsker å identifisere oss med, blant annet gjennom et sterkt fokus på bærekraft og innovasjon, sier Djupvik. »

Eidsivas samfunnsregnskap

Eidsivas vekst og suksess har positive økonomiske ringvirkninger utover egen virksomhet. Gjennom konsernets forretning stimulerer Eidsiva til økonomisk vekst ved å skape arbeidsplasser, øke statens inntekter og dele ut kapital til aksjonærene.


Skatter er en nøkkelmekanisme som organisasjoner bidrar med til økonomien i landene de opererer i. I år rapporterer Eidsiva de ulike skattekategoriene som betales, med hensikt å indikere konsernets aktivitetsskala og bidragene Eidsiva gir gjennom beskatning. Det er grunnleggende for Eidsiva å leve opp til plikten det er å følge skattelovgivningen. Eidsiva skal være åpen og transparent om konsernets finansielle aktiviteter, utgifter og offentlige betalinger.


Opplysninger om investeringer, betalinger og fordeling av økonomisk verdi, presentert i tabellen nedenfor, gir en grunnleggende indikasjon på hvordan Eidsiva har bidratt til verdiskaping for interessenter i 2021.


Last ned fullstendig årsrapport for 2021 her

Material property, Font