Font

ELVIAFONDET

27 søkere fikk til sammen 1 million kroner

Frivillighetssentralen Spydeberg

Eidsivas sponsorvirksomhet handler om mestring og sosialisering for små og store borgere. Det handler om glede og samhold, jubel, gleden over en nyvasket drakt – og følelsen av å høre til. Eidsiva har i dag 160 sponsoravtaler og er profilert på 36 000 drakter og instrumenter.

Sponser mangfold og glede

På lag med samfunnet

Elvia-fondet gir støtte til lag, foreninger, stiftelser og organisasjoner i Oslo, Innlandet og Viken som ønsker å gjøre noe for barn og unge, samt for miljøet. Som en del av samfunnsrollen vår ønsker vi å spille på lag med foreninger og organisasjoner som har gode idéer til prosjekter og lavterskeltilbud til barn og unge. Vi ønsker å bidra til økt inkludering samt å støtte grupper som lett kan havne utenfor, uansett årsak. Elvia-fondet hjelper dermed barn og unge med fokus på inkludering, psykisk helse, bærekraft og miljø i lokalsamfunnet, alle kan søke om økonomisk støtte fra Elvia-fondet.

I 2022 fikk 27 søkere støtte fra Elvia-fondet på til sammen 1 million kroner.  

Her er de som har fått støtte fra Elvia-fondet

Ingeniører Uten Grenser (IUG) Norge er en ideell organisasjon som jobber for at teknologi og ingeniørkompetanse skal bidra til en mer bærekraftig og rettferdig verden. Gjennom en rekke prosjekter verden rundt bidrar IUG Norge til at mennesker får dekket grunnleggende behov som vann, energi og helt sentral infrastruktur. Ved å dele teknologikompetanse med mennesker og lokalsamfunn som rammes hardest av klimaendringer bidrar IUG til konkrete klimaløsninger i bistandsprosjekter. Prosjektene er forankret i lokale behov og fremmer bærekraftig teknologi der løsninger eies og driftes videre i lokalsamfunnet.


Elvia ønsker gjennom samarbeidet å synliggjøre seg som en aktiv støttespiller for teknologisk bistand, engasjere våre egne medarbeider og bidra til utvikling av IUG Norge som organisasjon

Som stolt samarbeidspartner til har vi også i 2022 bidratt til humanitær ingeniørinnsats i prosjekter verden over. Ansatte har i tillegg bidratt på IUG sin Innovasjonsdag på Kuben videregående skole og sammen med IUG arrangert et ‘Missing Maps’ for kollegaer i Elvia. Ved å være med på denne internasjonale kartdugnaden har vi bidratt til at kartdata finnes, der humanitære katastrofer rammer og effektiv nødhjelpsrespons trengs. Vår Missing Maps innsats bidro til at et område i Chad nå har kart over bygninger og veier. Noe som er viktig både for hjelpearbeid i akutte kriser og for langsiktig utviklingsarbeid.

Ingeniører Uten
Grenser (IUG)

For å kunne løse fremtidens utfordringer , være nytenkende og sørge for en bærekraftig utvikling er det viktig å satse på de unge.


Vi ønsker å stå frem som en bevisst samfunnsaktør med fokus på innovasjon og digital inkludering Gjennom samarbeidet med Ungt Entreprenørskap støtter vi opp om kreativitet, nytenkning, digital inkludering og innovasjon på en bærekraftig måte.


Elvia er samarbeidspartner med Ungt Entreprenørskap i Innlandet, Viken og i Oslo. Samarbeidet innebærer blant annet en støtte gjennom samarbeid og deltakelse med våre folk på arrangementer i regi av Ungt Entreprenørskap, og at vi sikrer at UE kan jobbe godt med lærere og elever og inspirere unge til å tenke nytt og skape verdier.


Gjennom samarbeidet med lærere i skolen, har samarbeidsavtalen vært med på å gjøre en forskjell for tusenvis av elever og det er flott at Elvia kan være med å bidra til det.


Ungdommene får hjelp til å starte opp bedriftene sine, og de skal under noen måneder utarbeide både mål og strategier, produkter og markedsføring og ikke minst selge inn ideer og produkter. Noen går videre til fylkesmesterskapet i ungdomsbedrift, der de kjemper om plassen videre til norgesmesterskap.Det er inspirerende å møte engasjerte elever som er nysgjerrige, vi er stolt samarbeidspartner som heier på de unge!

Ungt Entreprenørskap og Elvia 

Performing arts, Blue, Purple, Hat, Entertainment

Hvorfor?
- Vi fant veldig raskt en god tone med både ledere og utøvere i skiskytterforbundet. De er jordnære og nedpå. Det er ingen stjernenykker eller divaer der. Selv om de er gullgrossister og verdens beste i sin idrett er de tilgjengelige for oss som samarbeidspartner, og de bidrar aktivt til at samarbeidet skal fungere, sier Hoelseth.

At TV-rettighetene til skiskyting ligger hos NRK og TV2 var også avgjørende for valget.
- Det internasjonale skiskytterforbundet har en avtale som sørger for at skiskyting helt frem til 2030 går på åpne tv-kanaler slik at alle har muligheten til å følge med på mesterskap og verdenscup. I forhold til synligheten for Eidsiva og Elvia betyr dette veldig mye, og det gir oss en helt annen kommersiell verdi enn om sendingene hadde gått på betal-kanaler, sier Hoelseth.

Generalsekretær i Norges Skiskytterforbund, Morten Aa. Djupvik er glad for samarbeidet med Eidsiva.

Eidsiva er på veg inn i sin fjerde sesong som samarbeidspartner av skiskytterlandslaget. Valget av sponsorat har gitt Eidsiva og Elvia betydelig økt kjennskap som merkevare

- I takt med at Eidsiva-konsernet har vokst betydelig de siste årene ønsket vi et nasjonalt sponsorat. Noe som alle ansatte i konsernet kan samles rundt og heie på. Vi hadde mange alternativer, men valget falt etter hvert naturlig på de norske skiskytterne, sier leder for merkevare og sponsorvirksomheten, Vibeke Hoelseth.

- Et kommersielt verdivalg

Høy kommersiell verdi og utøvere som opptrer i tråd med Eidsivas verdier danner grunnlaget for samarbeidet med Norges Skiskytterforbund.

« Eidsiva er et stort nasjonalt selskap med et viktig samfunnsoppdrag. De representerer noen verdier, og muligheter innenfor et område som vi ønsker å identifisere oss med, blant annet gjennom et sterkt fokus på bærekraft og innovasjon, sier Djupvik. »

Eidsiva Gaming.

Eidsiva har de siste årene engasjert seg sterkt i gaming og ønsker at alle, uavhengig av kjønn, skal oppleve gaming og e-sport som en trygg og inkluderende arena. Derfor ønsker vi å bidra til at det utvikles gode rammer rundt gaming, som gjør at barn og unge opplever trygghet og mestring. Slik kan vi bidra til at både jenter og gutter fortsetter å oppleve glede innen gaming inn i ungdoms- og voksenalder.


Ved å sette fokus på dette ønsker Eidsiva å ha en stemme inn i gamingmiljøet, bidra til digital inkludering og å bygge ned fordommer mot gamere. Gaming gir teknisk kompetanse, bidrar til kreativitet, analytiske evner og et strategisk tankesett, det vil si gode ferdigheter som er ettertraktet i arbeidsmarkedet. Den kompetansen skal alle få mulighet til å opparbeide seg. Ingen skal føle seg presset til å slutte med hobbyen sin på grunn av stygge kommentarer. Vi mener at trygge rammer, involverte foreldre og tilrettelagte arenaer kan være gode steg på veien mot å skape et mer positivt gamingmiljø.

Flash photography, Sleeve, T-shirt

Fakta om jenter og gaming:

44 % av alle gamere er jenter.

77 % av dem har opplevd å bli trakassert /
dvs. 3 av 4 jenter

59 % av jenter som gamer bruker mannlige eller kjønnsnøytrale alias for å unngå trakassering.

Kvinnelige gamere mottar 3,8 ganger flere nedlatende kommentarer enn menn

70 % av kvinnelige gamere føler at ferdighetene deres blir bedømt strengere enn menn

(Kilde: Lenovo, 2021)

Jenter
og gaming.

Mange, spesielt jenter, opplever trakassering når de gamer. Vi ser på det som en del av vårt samfunnsansvar å jobbe for å stoppe netthets. Gjennom vårt fokus på dette har vi inngått viktige samarbeid og ført gode samtaler med profesjonelle gamere og institusjoner som ønsker å fremme gaming og e-sport. Gaming gir gode opplevelser, læring og vennskap, og er førsteklasses underholdning for alle, og dette ønsker
vi å opprettholde.

Bærekraft er en integrert del av Eidsivas strategi, og konsernet har utarbeidet en plan for bærekraftarbeidet fram mot 2025. Prioriteringer og konkretisering av mål og tiltak er gjort i tråd med våre viktigste interessenters krav og forventninger.


Våre viktigste interessenter og deres prioriterte tema:

Eidsivas
bærekraftarbeid

Eidsivas mål for bærekraftarbeidet

Eidsiva har organisert sitt bærekraftarbeid i fire hovedområder; Klar grønn tale, ansvarlig leverandørutfordrer, medarbeidere som endringsagenter og pådriver for samarbeid. Målene er utviklet og prioritert i samsvar med viktigste funn i interessent- og vesentlighetsanalysen.

Om Green
Finance Report

Eidsiva har siden 2017 publisert årlig rapport om konsernets aktiviteter for grønne finansiering og de bærekraftige prosjektene denne finansieringen er ment å støtte opp om. Blant aktivitetene i 2022, ble det inngått avtale som knytter bærekrafts KPI’er i to av konsernets trekkfasiliteter, hvor Eidsiva innfridde alle målsetninger. Videre ble det tatt opp tre nye grønne obligasjoner og ett grønt banklån i den Nordiske Investeringsbanken. Ingen grønne obligasjoner forfalt i perioden.

Eidsivas prosjektportefølje blir strengt vurdert i forkant av eventuelle nye opptak av grønn finansiering, for å sikre tilgangen til kvalifiserte bærekraftige prosjekter. Prosjekter velges ut etter konsernets policy for seleksjon og evaluering av grønne prosjekter, og kvalifiseres først som bærekraftig dersom de oppfyller kravene av retningslinjene definert i Eidsivas Green Finance Framework. Rammeverket vårt for grønn finansiering tar utgangspunkt i International Capital Market Association (ICMA) sine Green Bond Principles. I rapporteringen på de ulike godkjente kategoriene har vi benyttet beste skjønn, med strenge krav til hva vi kategoriserer som kvalifiserte grønne prosjekter. Så langt er 8%, tilsvarende 1,1 milliarder NOK, ekskludert fra prosjektporteføljen etter gjennomgått screening.

Rammeverket har gjennomgått en uavhengig vurdering av Cicero som fikk karakteren «Dark Green» og med delkarakteren «Good» på eierstyring. I overkant av 5000 prosjekter er evaluert i 2022, noe som medfører en stor datafangst i investeringene satt til de kvalifiserte prosjektene og beregningen av utslippene disse medfører. Investeringene av de kvalifiserte prosjektene i Green Finance Report er videre gjennomgått en uavhengig attestering.

Eidsivas samfunnsregnskap

Eidsivas vekst og suksess har positive økonomiske ringvirkninger utover egen virksomhet. Gjennom konsernets forretning stimulerer Eidsiva til økonomisk vekst ved å skape arbeidsplasser, øke statens inntekter og dele ut kapital til aksjonærene.


Skatter er en nøkkelmekanisme som organisasjoner bidrar med til økonomien i landene de opererer i. I år rapporterer Eidsiva de ulike skattekategoriene som betales, med hensikt å indikere konsernets aktivitetsskala og bidragene Eidsiva gir gjennom beskatning. Det er grunnleggende for Eidsiva å leve opp til plikten det er å følge skattelovgivningen. Eidsiva skal være åpen og transparent om konsernets finansielle aktiviteter, utgifter og offentlige betalinger.


Opplysninger om investeringer, betalinger og fordeling av økonomisk verdi, presentert i tabellen nedenfor, gir en grunnleggende indikasjon på hvordan Eidsiva har bidratt til verdiskaping for interessenter i 2021.


Last ned fullstendig årsrapport for 2021 her

Material property, Font